AR-технології і культурна спадщина
  • Тексти

    Як AR-технології роблять культурну спадщину ближчою до людей

    • 24 Квітня, Середа

Доповнена реальність або AR-технологія стрімко і швидко увірвалась в наше життя, а користувачі можуть використати інструмент, який створює новий світ навколо. У доповненій реальності елементи віртуального світу взаємодіють зі світом реальним, додаючи речі, які ми можемо побачити, почути або навіть відчути. AR-технології з’явилися давно, але буквально нещодавно настільки популярними. Звісно цьому сприяє доступність смартфонів та розвиток мобільного інтернету. Ми поспілкувались з компанією SKEIRON, які оцифровують культурну спадщину і роблять листівки у форматі доповненої реальності про те як, де і навіщо використовувати AR-технології.

AR-реальність як спосіб розказати історію. 

Технології віртуальної та доповненої реальності активно використовують у рітейлі, комп’ютерній індустрії, кіно, архітектурі й дизайні та навіть у роботі з культурною спадщиною. Спеціальні додатки та програми для смартфонів допомагають людям навчатися, мандрувати, комунікувати. Над розвитком AR разом із IT-спеціалістами працюють митці, архітектори, інженери, культурні менеджери, маркетологи. Вони залучені на всіх етапах створення цифрових продуктів і водночас використовують інструментарій. За допомогою AR-технологій створюють картини, арт-об’єкти, книжки, туристичну продукцію, розповідають історії.

На відміну від VR (Virtual reality), яка вимагає повного занурення у середовище, AR накладає на середовище навколо нас нову віртуальну інформацію, наприклад, графіку, звуки, реакцію на дії користувача.

Як і навіщо використовувати оцифровані об’єкти? Можна створити 3D-модель і використовувати інформацію під час будівництва або реставрації, створювати інтерактивні туристичні маршрути з доповненою реальністю, розробляти сувенірну продукцію, наприклад, листівки, які оживають під час наведення камери смартфона.

Сфери використання доповненої реальності

AR-технології можна застосовувати всюди: від навчання, ігор, мистецтва, туризму до культурної спадщини і музеїв. Цей інструмент якісно і змістовно змінює наше споживання інформації, допомагає зануритись у пізнання нового, створити нові унікальні продукти, які привертатимуть увагу.

Наприклад, в туризмі та культурній спадщині за допомогою AR, бренди і організації проводять креативні промоційні кампанії, щоб привернути увагу до нових або давно відомих туристичних дестинацій. Саме такі промоційні листівки доповненої реальності має Львів та Чортків. Звісно, що листівки це сувенір, який можна забрати з собою додому, подарувати друзям і показувати всім, яку красу ви бачили. Також можна поруч з об’єктами спадщини розміщувати постери, які працюватимуть за допомогою смартфона. Так люди зможуть оглянути будівлю з усіх сторін, навіть якщо частина об'єкту закрита для відвідувачів.

Музеї можуть робити статичну експозицію інтерактивною і приваблювати ще більше відвідувачів, особливо молодь, яка постійно зі смартфоном. Наприклад, Одеський художній музей створив AR-маски, які оживляли деякі картини з колекції.  А ось Каталонський національний музей мистецтва почав активно застосовувати AR для кращої навігації заплутаними коридорами та інтерактивного ознайомлення з експонатами.

Подібних проєктів можна знайти безліч як в Україні, так і закордоном. Головне те, що технологія розвивається, стає доступнішою і є люди й організації, які знаходять варіанти, як це використовувати в роботі з культурною спадщиною, в туризмі, комунікаціях, освіті тощо.

Як туристична сфера може використовувати AR-технології?

Використання технологій доповненої реальності створює безліч можливостей для розвитку туризму. Туристи постійно в пошуках нових вражень і красивих місць. Питання тільки в тому чи готова ваша організація запропонувати прихильникам інтерактивних вражень нові емоції та досвід. Технологію вже використовують відділи туризму Європейських міст і туристичні бренди по всьому світу, і все заради однієї мети, –  створити незабутні та унікальні враження для туристів. Адже легкість використання додатків з доповненою реальністю зі смартфона створює позитивний досвід для користувачів.

Туристичні продукти, як  Lonely Planet’s AR City Guides або FlippAR Go допомагають усім охочим досліджувати культурну спадщину міст в форматі доповненої реальності, використовуючи візуальні, аудіальні та навігаційні дані.

Розглянемо деякі варіанти, як можна використовувати AR туристичним організаціям:

  • AR на туристичних дестинаціях – якщо ви прагнете привернути більше уваги туристів до місцевих історичних та культурних пам'яток, додаткова інформація, яку можна отримати через смартфон зісканувавши спеціальний код, геолокацію або об’єкт – саме те, що вам потрібно. Ви створюєте контент, з яким кожен поціновувач культурної спадщини зможе ознайомитись завдяки спеціальному додатку на своєму телефоні. І це точно буде перевірена і вичерпна інформація, яку може отримати людина. Додамо, що доповнена реальність створює відчуття, коли ти дізнаєшся про туристичну дестинацію і об’єкти на місцевості в ігровому форматі.
  • AR для подорожей та проживання – добре спланована подорож вимагає часу та вивчення великої кількості інформації та її перевірки (де поїсти, де зупинитись, туристичні і нетуристичні місця, як працює транспорт тощо). В підготовці до мандрівки і безпосередньо під час туристи використовують смартфон, бо він завжди з собою. Тому туристичні компанії та оператори створюють додатки з можливістю використовувати доповнену реальність. Наприклад, щоб ознайомитись з апартаментами, оглянути ключові локації та об’єкти, або навіть оцінити розміри вашої ручної поклажі за критеріями перевізника.
  • AR для асистування мандрівникам – це добрий та інформативний компаньйон для подорожей. AR-додатки швидко розв’язують найпоширеніші проблеми туристів, такі як мовний бар’єр, проблеми з навігацією на місцевості тощо. Мандрівники можуть використовувати смартфони для сканування вивісок, меню та іншої публічної інформації та розуміти її за лічені секунди.

Текст: Владислав Рудий
Фото: SKEIRON


Матеріали підготовлено в проєкті «Кишенькова Країна» за підтримки Українського культурного фонду. Позиція УКФ може не збігатись з думкою авторів.

Відкрий спадщинуДізнавайтесь цікаве про культурну спадщину