• Тексти

    Формуємо ціннісну пропозицію і бізнес-модель для культурної спадщини

    • 12 Грудень, Четвер

 

У всьому світі, де б не оцінювався туризм спадщини, спостерігається основна тенденція: відвідувачі спадщини залишаються довше, витрачають більше грошей на день і мають значно більший економічний вплив на сферу туризму. Люди, які працюють з культурною спадщиною починають говорити про "Економіку спадщини" — термін, який тільки починають використовувати в Україні, адже культурна спадщина має потенціал для місцевого економічного розвитку територій. І розуміти, що культурна спадщина це ресурс для розвитку громад, міст і містечок України.

Про те, як формувати профілі спадщини об'єктів культурної спадщини, зрозуміти в чому актуальність і цінність спадщини з якою ви працюєте, як вона може змінити громаду чи спільноту міста. Щоб допомогти собі і вашій команді визначити цінність продукту чи послуги, яку можна надавати споживачеві команда ReHERIT занотувала поради як створити ціннісну пропозицію та напрацювати бізнес-модель для проектів з культурної спадщини.

БІЗНЕС-МОДЕЛЬ І КУЛЬТУРНА СПАДЩИНА
Культурна спадщина має істотний вплив на:
- кількість робочих місць та доходи домогосподарств;
- туризм спадщини;
- інкубацію малого бізнесу;
- вартість нерухомості;
- активізацію культурного та економічного життя території;
(Вважається, що перші три напрями дають найбільший економічний ефект для країн, що розвиваються).

Що таке бізнес-модель?
Бізнес-модель — це те, як ми організовуємо нашу діяльність, щоб надати замовнику обіцяну цінність. Знову-таки, це те, як ми організовуємо наші внутрішні операції, щоб виробляти і доставляти цінність замовнику. Це обґрунтування того, як організація створює, завойовує та доносить певну цінність до споживача. (А.Остервальдер та Ів Піньє).

Вона описує:
- цінність, яку організація пропонує своїм споживачам;
- ресурси та можливості, які потрібні для створення і донесення цієї цінності;
- як завдяки цінності генерувати стабільні, вигідні потоки доходів.

Бізнес-модель у сфері культури це:
- розуміння терміну «клієнти» та «споживачі» як загальну цільову аудиторію;
- цінність, яку створюють культурні організації, розповсюджується не лише на її “покупців” (ті, що платять за неї), а й на інших заінтересованих сторін (суспільство, громада, митці, надавачі коштів та ін).

Використовувати бізнес-модель на початкових етапах роботи над проектом дуже зручно, адже вона дає відповіді на головні питання, що постануть перед командою під час роботи над проектом:
- які шляхи монетизації?
- як залучити та утримати цільову аудиторію?
- чи фінансова/ціннісна модель стійка?
- чи всі розуміють цілі та стратегію?
- як зменшити ризик втрати інвестицій (грошових, людських, часових)?

Бізнес-модель не дає відповіді на всі питання, що пов’язані з організацією організації чи проекту та способах отримання прибутку, однак дозволяє побачити ключові елементи, які необхідно врахувати при підготовці бізнес-стратегії та бізнес-плану.

Працювати над власними бізнес-моделями часом досить складно, тому ви можете підгледіти приклади існуючих бізнес-моделей.

ЦІННІСНА ПРОПОЗИЦІЯ

Що  таке цінність у контексті культурної спадщини? Цінність — це розуміння користі, яку покупець отримує від продукту. Користь і є цінність, і вона суб’єктивна. Звісно, без цього можна обійтися, тому що досить часто речі, які ми вважаємо цінними лоя нас, зовсім нам не потрібні для життя. Такою є цінність.

Ціннісна пропозиція — сукупність або пакет переваг, які організація пропонує споживачам та заінтересованим сторонам. Деякі ціннісні пропозиції можуть бути інноваційні та представляють нову або руйнівну пропозицію. Інші можуть бути схожими на наявні ринкові пропозиції, але з додатковими функціями та атрибутами.

Для того щоб зрозуміти ціннісну пропозицію продукту чи послуги варто відповісти на питання:
- яку цінність ми доставляємо споживачу?
- яку проблему нашого споживача ми допомагаємо вирішити?
- як ми задовольняємо його потреби?
- які пакети продуктів/послуг ми пропонуємо кожному сегменту?
- чи є частиною цінності наші додаткові характеристики (віддалене розташування, краєвиди тощо)?
- чи є у вас конкуренти у ціннісній пропозиції?

Класичний шаблон ціннісної пропозиції складається з двох частин. Перша — це профіль клієнта, в якому ми його описуємо, а друга — це ціннісна карта, в якій описується, як ми перетворюємо потреби наших клієнтів на реальні продукти та послуги. Корисна вправа, щоб зрозуміти, як саме ви створюєте цінність і яку саме цінність ви створюєте.

А що далі?

У ході цього процесу ви можете замислитися про нові послуги або повністю змінити продукт чи послугу. Тому важливо оцінити проблеми та переваги і, відповідно, засоби подолання проблем і створення переваг для ваших клієнтів, щоб краще їх зрозуміти: що саме їм потрібно та у чому люди бачать цінність.

Профіль клієнта

Коли ви починаєте роботу з ціннісною картою, найкраще вже мати уявлення про продукт або послугу, яку ви або вже постачаєте, або хочете постачати — відповідно, у вас вже є уявлення про споживчий сегмент, який ви хочете проаналізувати та вивчити.

Хто ваші клієнти

Зверніть увагу на те, що ми говоримо про один продукт, одну послугу, а не про кілька, а інакше профіль занадто розмивається. Тобто ви можете повторювати його кілька разів для різних продуктів та послуг.

Вільний шаблон

Один з варіантів як прописати ціннісну пропозицію — це «Вільний шаблон» ціннісної пропозиції. Де даючи відповідь на питання щодо вашого продукту/послуги ви формуєте свою ціннісну пропозицію.

Автор: Влад Рудий
Обкладинка: Osman Rana

Матеріал створений на основі воркшопу з економіки культурної спадщини з Лілею Кривецькою (PPV Knowledge Networks) під час тренінгів з «Ефективного управління культурною спадщиною» в Умані і Львові, організованого Лабораторією Міського Простору як складової проекту ReHERIT.

Відкрий спадщинуДізнавайтесь цікаве про культурну спадщину